loading...
متخصص ویژوال بیسیک
محسن.ش بازدید : 246 1390/08/01 نظرات (0)

آموزش برنامه نویسی (قسمت اول)


مقدمه:
با سلام به تمامی افرادی که علاقه مند به یادگیری برنامه نویسی میاشند.
به نظر من برنامه نویسی را باید از پایه آموزش داد من هم از همان پایه شروع به آموزش میکنم من در ابتدا برنامه نویسی را با تعریف ها شروع و بعد به ترتیب آموزش کد نویسی و روش های درست کد نویسی ادامه میدهم.

برای دیدن کامل مطلب به ادامه بروید...

تعریف برنامه:
برنامه مجموعه ای از دستور العملهایی میباشد که به یک زبان خاص جهت رسیدن به هدفی مشخص نوشته می شود.

تعریف متغیر:
متغیر به محلی از حافظه میگویند که در آن داده ها را نگهداری میکنند  ولی اطلاعات درون متغیر تازمانی نگهداری میشوند که برنامه در حال اجرا باشد و بعد از اتمام برنامه تمامی مقدار ها درون متغیر از بین میرود و حافظه به سیستم بازگردانده میشود.
مثل:حرفAرا که یکی از محل های حافظه است را درونش عدد 2 را قرار میدهیم      A=2 و ما میتوانیم درون برنامه به جای نوشتن عدد 2 از نام متغیر که همان A است استفاده کنیم  شما می توانید مقدارهای داخل متغیر را تغییر بدهید و یا با یک متغیر دیگرپردازش کنید و مقدار جدیدی پیدا کنید مثلا: B=4                    A=A+B که  در حال حاظر مقدار Aبرابر است با 6

تعریف ثابت:
به مقدار هایی که درون برنامه نمیتوان آنها را تغییر داد میگویند.

کامپایلر یا مفسر چیست؟
کامپایلر(Compiler)تمامی برنامه را به یکباره تبدیل به زبان ماشین می کند و در صورت وجود خطای نوشتاری فهرست آنها را در آخر نمایش می دهد همچنین باعث ایجاد فایل اجرایی می شود این فایل در همه سیستم ها بدون وجود کمپایلر قابل اجرا می باشد.
مفسر هر کدام از خطهای برنامه را یکی یکی ترجمه میکند و پیغام مناسب را میدهد اکثر مفسر ها نمیتوانند فایل اجرایی ایجاد کنند

الگوریتم:
به برنامه ای میگویند که درون کاغذ نوشته میشود و برای آموزش مفهومی برنامه نویسی در سراسر جهان به کار میرود

حلقه:
برای انجام دادن یکسری کار تکراری به کار میرود مثلا 4 با 2را بعلاوه 2 مکنیم به جای چهار با نوشتم 2+2+2+2 از یک حلقه و یک متغیر استفاده میکنیم
که بعد آموزش داده میشود

دستورات شرطی :
برای قرار دادن شرطی درون برنامه مثلا اگر متغیر A برابر بود با 2 روی صفحه مانیتور بنویس "سلام"  

مثالی از الگوریتم:
انجام عمل ضرب با استفاده از جمع
به مراحل نوشتن الگوریتم توجه کنید!
1-شروع
2-i=0 و b=2 وn=0
3-n= n + b
4-i=i+1
5-اگر i<4  برو به مرحله 3 در غیر این صورت ادامه بده
6-نمایش بده n
7-پایان

اگر توجه کرده باشید ما 3 متغیر داریم به نام هایi,b,n  که در هر کدام عددی را را ریخته ایم و در مرحله 3و4 عملیات روی آنها انجام میدهیم و در مرحله 5 ابتدا دستور شرطی ما داریم و بعد از آن هم دستور حلقه را قرار دادیم که میگوید اگر شرط ما درست است به خانه 3 برو و دوباره این عملیات را انجام بدهو اگر اشتباه بود ادامه برنامه را اجرا کن

به نظر من شما میتوانید چند الگوریتم دیگر بنویسید تا مفهموم نوشتن قانون دار را یاد بگیرید و در شماره بعدی آموزش, آموزش برنامه نویسی را به زبان VB و مفهموم های آن را به شما آموزش میدم اگر نظری پیشنهادی دارید میتوانید 
در قسمت نظر بدهید نظرات خود را برای من ارسال کنید  

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ تخصصی ویژوال بیسیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 450
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 723
  • بازدید سال : 4,090
  • بازدید کلی : 53,709