loading...
متخصص ویژوال بیسیک
محسن.ش بازدید : 326 1391/01/27 نظرات (0)
پيوندهای اچتمل ( HTML Links )
در اين قسمت با پيوندها ( Links ) ، تگ های مربوطه مخصوصا تگ Anchor يا A و نحوه به کار گيری آنها آشنا خواهيد شد. همچنين شناسه های بسيار مهم href ،target و name تشريح خواهند شد.
در محيط وب، صفحات اچتمل با کمک پيوندها به يکديگر متصل (Link) ميشوند. اصطلاح ابرمتن (Hyper Text) در مقابل متن خطی (Linear) قرار دارد. در يک متن معمولی خواندن به شکل خطی و از ابتدا به انتها ميباشد و در مقابل در يک متن مختلط (Hyper) با کمک پيوندها ميتوان از يک متن به هر صفحه ديگر در وب متصل شد.اين کار با کمک عنصری معلوم الحال! به نام A يا Anchor ميسر ميگردد.


                  

تگ Anchor و شناسه href
برای ايجاد پيوند به صفحات ديگر از تگ استفاده ميشود. پيوندها ميتوانند به بخش ديگری از همان صفحه، صفحات ديگر وب، تصاوير، فايلهای صوتی يا حتی فيلم ها و ... اشاره کنند.
فرم کلی يک پيوند به قرار زير است:
Some Text
در مثال بالا تگ برای ايجاد پيوندی به صفحه ای ديگر که آدرس اينترنتی آن url ميباشد بکار رفته است. برای تعيين مقصد و يا آدرس صفحه جديد از شناسه ای به نام href که همان hyerlink reference ميباشد، استفاده ميشود و مقدار اين شناسه در واقع همان آدرس اينترنتی صفحه مقصد است. بخش قابل رويت پيوند و در واقع متــنــی (و يا تصويری ) که توسط مرورگر نمايش داده خواهد شد و بازديدکننده روی آن کليک خواهد کرد ميان تگهای و قرار داده ميشود و هر چند که در مثال بالا اين بخش متن "Some Text" است ولی ميتواند حتی يک تصوير باشد.
برای نمونه کد اچتمل زير پيوندی به سايت google.com ايجاد خواهد کرد:
http://www.google.com/">Visit Google Site
و مرورگر پيوند بالا را به شکل زير نمايش داده و در اثر کليک روی پيوند توسط بازديدکننده، مرورگر به سايت Google خواهد رفت.
شناسه target در پيوندها:
با کمک شناسه target امکان تعيين مقصد پيوند جديد فراهم ميشود. در مثال بالا پس از کليک روی پيوند، مرورگر سايت google.com را باز کرده و جايگزين سایت فعلی خواهد شد. اگر ميخواهيد که مرورگر پيوند را در صفحه ای جديد باز کند بايد از شناسه target و مقدار "_blank" برای آن استفاده کنيد . مثال زير سبب باز شدن سايت google.com در پنجره جديدی خواهد شد:
http://www.google.com/" target="_blank">Visit Google Site
شناسه Name :
با کمک شناسه name ميتوانيد پيوندها را نام گذاری کنيد.پيوندهای نامگذاری شده امکان حرکت ميان قسمتهای مختلف يک صفحه يا page را فراهم ميکنند. در اينصورت مثلا برای رفتن به آخر يک متن ديگر نيازی به Scrool down کردن تمامی صفحه نيست و کافی است که بازديدکننده روی پيوندی که به آخر صفحه اشاره ميکند کليک کند.
استفاده از پيوندهای نامگذاری شده شامل دو مرحله است:
1- ايجاد يک پيوند نامگذاری شده (اين قسمت به عنوان لنگر کار خواهد کرد.) :
فرم کلی يک پيوند نام گذاری شده به قرار زير است:
Text to be displayed
وظيفه شناسه name تعيين نام برای پيوند است و مقدارآن همان نام پيوند ميباشد. نام پيوند هم هر نام لاتينی ميتواند باشد. در فرم کلی بالا، نام پيوند label و متنی که بعنوان پيوند نمايش داده ميشود عبارت "Text to be displayed" خواهد بود. مثال زير به ايجاد يک پيوند نامگذاری شده با نام top ميپردازد:
Here is top of my page!
2- ايجاد يک پيوند به پيوند نامگذاری شده ديگر:
برای دادن لينک به پيوندی نام گذاری شده، کافی است که پيوندی معمولی ايجاد کرده و در قسمت href آن ابتدا url مقصد و سپس نويسه # و در نهايت نام پيوند نامگذاری شده را درج کنيد. مثال زير ايجاد پيوندی است که به لينک نامگذاری شده ای به نام top اشاره ميکند:
Goto Top!
در اثر کليک روی پيوند بالا مرورگر مستقيما به ابتدای بخش top صفحه index.htm خواهد رفت.
لگر مقصد پيوند در همان صفحه قرار دارد نيازی به قيد url نيست و فقط نويسه # و سپس نام پيوند کافی است:
Goto Top!
چند نکته کاربردی در مورد پيوندها: * يکی از کاربردهای رايج پيوندهای نام گذاری شده در صفحات و متونی ميباشد که فهرست و يا ليستی از اقلام نمايش داده شده است، مانند بخش سرفصل مطالب، فهرست FAQ و يا ... در همين صفحه در دو مورد از پيوندهای نامگذاری شده استفاده شده است، آيا ميتوانيد آنها را بيابيد؟!
* اگر مرورگر نتواند يک پيوند نامگذاری شده را بيابد ابتدای صفحه مقصد را نمايش خواهد داد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ تخصصی ویژوال بیسیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 450
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 918
  • بازدید سال : 3,299
  • بازدید کلی : 52,918