loading...
متخصص ویژوال بیسیک

محسن.ش بازدید : 294 1391/01/27 نظرات (0)

                                                     

یادگيری زبان HTML بسيار ساده است.در اين درسها ياد خواهيد گرفت که چگونه با کمک HTML صفحاتتان را ساخته و وب سايت شخصی فارسی و يا وبلاگتان را راه اندازی کنيد. مبنای اين دروس نسخه 4 استاندارد اچتمل بوده و نکته بسيار مهم اين نسخه جداسازی فرمت بندی و انتقال آن به style sheet ها ميباشد. لازم به توضيح است که که تاکيد دروس و مقالات اين راهنما بر فارسی نويسی مطابق استاندارد يونيکد بوده و اولين مجموعه دروس آموزشی ما شامل آموزش مقدماتی HTML بهمراه مثالهای متعدد فارسی نويسی خواهد بود. ادامه اين بخش به شرح سرفصل مطالب ارائه شده خواهد پرداخت: 
مقدمه
در اين درس با ويژگيهای فايلهای اچتمل، اجزا تشکيل دهنده آن يعنی عناصر و تگ ها ( Elements & Tags ) و نحوه ايجاد يک فايل ساده و نمايش آن در صفحه مرورگرتان آشنا خواهيد شد.
 HTML & WWW
در اين درس با مفاهيم وب ( تار عنکبوت جهانی يا World Wide Web ) ، اينترنت، مرورگرها و استانداردهای وب آشنا خواهيد شد. همچنين با تفاوتهای مرورگرهای وب (WebBrowsers ) و سرويس دهنده های وب ( Web Servers ) آشنا خواهيد شد.
عناصر ( Elements )
يک متن و يا فايل اچتمل از عناصر يا element ها تشکيل ميشود و برای ايجاد عناصر از تگ ها يا tags استفاده ميشود. در اين فصل با عناصر و تگ ها آشنا خواهيد شد.


                       

تگ های اصلی ( Basic Tags )
تگ ها ( tags ) اجزا تشکيل دهنده عناصر يا elements های اچتمل هستند و يکی از بهترين روش های يادگيری اچتمل ديدن مثالها و تغيير آنها ميباشد. در اين فصل با تگ های پايه و مهم آشنا شده و با کمک اديتور اختصاصی ما و با امکانات فارسی نويسی آن به صورت آنلاين ميتوانيد به مطالعه و يادگيری مثالها بپردازيد.
فــارسی نويسی
در اين درس با فارسی نويسی، فارسی سازی و استاندارد يونيکد و نحوه استفاده از اديتور آنلاين و فارسی اين سايت آشنا خواهيد شد.
فرمت دهی ( Formatting )
وظيفه گروهی از تگ های اچتمل فرمت دهی و تعيين شکل نمايش متون ( مثلا توپر و bold بودن و يا ايتاليک بودن ) ميباشد و در اين درس با اين گروه از تگهای formating آشنا خواهيد شد. همچنين ياد خواهيد گرفت که چگونه source يا اصل کدهای اچتمل يک صفحه يا page را ببينيد.
نهادها ( Entities )
گروهي از نويسه های ( Character ) اچتمل مانند (<) و يا (>) دارای معنی خاصی ( مثلا نويسه < شروع يک تگ را نشان ميدهد. ) در استاندارد اچتمل بوده و برای نمايش آنها در صفحاتتان مستقيما قابل مصرف نميباشند. در اين فصل با اين نويسه ها آشنا شده و با کمک Character Entities چگونگی استفاده از اين گروه از نويسه ها را فرا خواهيد گرفت.
پيوندها ( Links )
در اين درس با پيوندها ( Links ) ، شناسه های مرتبط مخصوصا href و نحوه به کار گيری آنها آشنا خواهيد شد.
جداول ( Tables)
در اين درس با مفاهيم جدول ( Table ) ، رديف يا row ، سلولها يا خانه ها، مرز يا border در جداول و عناصر مرتبط مخصوصا TABLE ، TD , TR آشنا خواهيد شد.
فريمها ( Frames )
در اين درس با مفاهيم فريم ( Frame ) و عناصر مربوطه مخصوصا Frame و Frameset آشنا خواهيد شد.
فهرستها ( Lists )
اين درس شما را با نحوه نمايش فهرستها ( List ) ، انواع فهرستها و تگ های مربوطه آشنا خواهد ساخت.
فرمها ( Forms )
از طريق استفاده از تگ های فرم ( form ) قادر به دريافت اطلاعات از بازديدکنندگان صفحاتتان و يا تبادل اطلاعات بين صفحات مختلف خواهيد شد. با کمک اين گروه از تگ ها قادر به نمايش باکسهای ورود اطلاعات متن (text fields) ، چک باکسها (check-boxes) ، راديو باتونها (radio-buttons) و ... شده و همچنين امکان گذاشتن دکمه های ارسال (submit button) و يا حذف (reset) را خواهيد داشت. اين فصل با شرح تگ های form و input و ... به چگونگی ايجاد ارتباط با بازديدکنندگان و گرفتن اطلاعات از آنها خواهد پرداخت.
تصاوير ( Images )
در اين درس با عنصر img و چگونگی نمايش تصاوير و همچنين تنظيم محل آنها آشنا خواهيد شد.
پس زمينه ( Background )
در اين درس با چگونگی نمايش تصاوير و يا تعيين رنگ پس زمينه آشنا خواهيد شد.
يک فايل HTML چيست؟ HTML را "اچ تی ام ال" و يا اچتمل بخوانيد.  HTML برگرفته از حروف اول Hyper Text Markup Language ميباشد. يک فايل HTML فايلی از نوع text ميباشد که متشکل از markup tag ها ميباشد. مرورگر يا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه بايد صفحه را نمايش بدهد. يک فايل HTML بايد دارای انشعاب htm و يا html باشد. يک فايل HTML فايلی از نوع text ميباشد که با هر اديتور ساده ای قابل ايجاد است. وظيفه اصلی تگ های اچتمل ( markup tags ) بيان چگونگی نمايش اطلاعات ميباشد.
ميخواهيد که يک فايل اچتمل بسازيد؟
اگر از ويندوز مايکروسافت استفاده ميکنيد، Notepad را باز کرده (Mac کارها از SimplaeText استفاده کنند. ) و متن زير را در آن تايپ کنيد:
<html>
<head>
<title>Title of page</title>
</head>
<body>
This is my first html page. <b>This text is bold</b>
</body>
</html> 
سپس فايل را با نام مثلا test.html در درايو c: ذخيره کنيد.
برای ديدن فايل اچتمل بالا در مرورگر يا Brower تان ( معمولا اينترنت اکسپلورر و يا نتسکيپ نويگيتور ) کافی است که از روی منوی File/Open file فايل بالا را از روی محل ذخيره شده بخوانيد. ( به آدرس فايل در قسمت Address توجه کنيد، مثلا c:test.html)
يکی از مهمترين وظايف مرورگرها نمايش صفحات اچتمل ميباشد، چه اين صفحات روی کامپيوتر شما ذخيره شده باشند و يا اينکه از اينترنت خوانده شوند. با کليک روی یک لينک فايلی شبيه فايل ذخيره شده توسط شما از روی وب سرور توسط مرورگرتان خوانده شده و سپس نمايش داده خواهد شد!!! ( به آدرس فايل در قسمت Address توجه کنيد. )
توضيح مثال بالااولين تگ مثال بالا تگ <html> ميباشد. از روی اين تگ، مرورگر نوع متن يعنی اچتمل بودنش را يافته و از روی <html/> انتهای متن اچتمل را ميبابد.
متن بين تگ <head> و تگ <head/> اطلاعات شناسنامه ای يا "Header information" متن اچتمل بوده و نمايش داده نخواهند شد. در اين مثال با کمک تگهای <title> و <title/> تيتر و يا Title صفحه که در اين مثال عبارت "Title of page" ميباشد در بالای مرورگر نمايش داده خواهد شد.
متن بين تگ <body> و انتهای آن يعنی تگ <body/> تنها اطلاعاتی است که توسط مرورگرنمايش داده خواهند شد.
متن بين تگ <b> و انتهای آن يعنی تگ <b/> بصورت Bold و يا توپر نمايش داده خواهند شد.
انشعاب فايل htm يا html ؟
اغلب مرورگرها هر دو نوع انشعاب را به خوبی ميشناسند ولی ترجيحا به هنگام ذخيره فايلهای اچتمل از html استفاده کنيد.( استفاده از انشعابهای سه حرفی مانند htm مربوط به قديم و سيستم عاملهائی چون DOS بودند.)
نکته ای در مورد اديتورهای اچتمل ( HTML Editors )
با وجوديکه با استفاده از اديتورهای اختصاصی اچتمل مانند FrontPage و يا Claris Home Page امکان نوشتن و طراحی صفحات اچتمل بصورت WYSIWYG يا "What You See Is What You Get" وجود دارد اما توصيه ميشود که از اديتورهای معمولی متن برای تهيه صفحات خود استفاده کرده، عملکرد تگها را شناخته و هيچگاه بدون اينکه بدانيد کاربرد يک تگ چيست آنرا بکار نبريد.
بيشترين سوالات پرسيده شده ( FAQ ) :
فايلم را درست کردم ولی هنوز نميتوانم آنرا در صفحه مرورگرم ببينم، مشکل کجاست؟

مطمئن شويد که فايل را با انشعاب درست (htm يا html ) ذخيره کرده ايد. در ضمن مطمئن شويد که همان فايل را Open کرده ايد.( نام و مسير فايل را در قسمت Address مرورگرتان چک کنيد.) هر بار پس از تغيير و اديت مثالها نسخه اوليه را در صفحه مرورگرم ميبينم و تغييرات داده شده مشاهده نميشود، مشکل کجاست؟
به خاطر بالا بردن سرعت، هميشه مرورگرها از نسخه های موجود در Cache يا حافظه موقت خود برای خواندن صفحات استفاده ميکنند.برای وادار کردن مرورگر به خواندن اصل صفحه کافی است که در مرورگرتان Refresh/Reload کنيد. در اينترنت اکسپلورر کليد F5 يا View/Refresh و در نت اسکيپ Ctrl+R يا View/Reload اينکار را انجام خواهند داد.
آيا ميتوانم از هر دو مرورگر Internet Explorer و Netscape Navigator استفاده کنم؟
بله، فقط اگر از استاندارد يونيکد برای فارسی نويسی استفاده ميکنيد، برای ديدن درست صفحات فارسی بايد از نسخه 5 Internet Explorer و به بالا و در مورد Netscape Navigator از نسخه 6.2 و به بالا استفاده کنيد.

noorportal.net

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبلاگ تخصصی ویژوال بیسیک
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 40
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 450
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 74
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 1
  • بازدید سال : 3,368
  • بازدید کلی : 52,987